افزایش سرسام‌آور جمعیت کره زمین و توزیع نابرابر منابع طبیعی، کره زمین را به سمت بحران کمبود منابع غذایی برده است. یکی از راهکارهایی که برای این مشکل عنوان شده است افزودن یک چیز غیر معمول به سبد غذایی‌مان است؛ جیرجیرک‌ها. تیمی به سرپرستی گروه غذایی آسپیر می‌خواهد با ساخت اولین مجتمع تمام خودکار تولید حشرات در جهان و کاربرد هوش مصنوعی در پرورش جیرجیرک ها ، این موجودات را از مزارع بر سر سفره‌ها بیاورد.

این حشرات دارای محتوای پروتئین بالا و رد پای زیست‌محیطی کم هستند که می‌تواند جایگزینی پایدار برای گوشت و ماهی باشند. اگرچه جذاب‌ترین ظاهر را ندارند، اما ممکن است فریبنده باشند. آن‌ها به دلیل عطر و طعم عالی، بافت ترد و قابض بودن مشهور هستند. در این مجتمع، با کاربرد هوش مصنوعی در پرورش جیرجیرک، جیرجیرک‌ها این حشرات به محصولات غذایی از جمله پودر و تکه‌های گوشتی تبدیل می‌شوند.

برای اولین بار است که در یک پروژه، اتوماسیون صنعتی، اینترنت اشیا، رباتیک و هوش مصنوعی در یک محیط کنترل شده با موجودات زنده مستقر می‌شود.

در داخل این مجتمع سطل‌های تولید جیرجیرک به سنسورهای سفارشی مجهز هستند که تصویری کلی از سلامت موجود زنده و مجتمع را در هر زمان فراهم می‌کنند. سپس یادگیری عمیق که توسط استارت آپ کانادایی DarwinAI توسعه داده شده است، داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا با کسب بینش گسترده‌تری بتواند کارایی را افزایش دهد. این اتفاق منجر به نوعی بازخورد می‌شود که اجازه می‌دهد در صورت تغییرات محیطی، نحوه پرورش نیز به طور همزمان تغییر یابد.

شلدون فرناندز، مدیر عامل DarwinAI می‌گوید که هوش مصنوعی طیف وسیعی از داده‌ها، از جمله فیلم‌های جیرجیرک‌ها را به منظور شناسایی تغییرات بیولوژیکی تجزیه و تحلیل می‌کند. او در این باره می‌گوید: «اگر بخواهیم مثالی بزنیم باید بگوییم این فناوری قادر است از نوسان‌های محیطی که بر اساس سیگنال‌های دریافتی صورت می‌گیرد، برای به حداکثر رساندن عملکرد جیرجیرک‌ها بهره ببرد. همچنین اپراتورها نیز می‌توانند با بینش کسب شده، متغیرهای مهمی مانند کنترل رطوبت را تنظیم کنند.»

این پروژه موفق شده است بودجه‌ای از طرف Next Generation Manufacturing Canada که توسط دولت کانادا پشتیبانی می‌شود دریافت کند.

مدیر عامل NGen کانادا، جیسون مایرز در این باره می‌گوید: «هوش مصنوعی قطعا بخشی جدایی‌ناپذیر از بسیاری از جنبه‌های پروژه Aspire است. هوش مصنوعی می‌تواند در کنترل‌های زیست محیطی، بهینه‌سازی فرآیند و کارایی تجهیزات کمک کننده باشد. همچنین با استفاده از این فناوری نوین می‌توان چگونگی استفاده مجدد از مواد برای تقویت چرخه اقتصادی و همچنین بررسی مسائل زیست‌محیطی پروژه را زیر نظر داشت.»

این مجتمع پرورشی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و هدف آن تولید سالانه نزدیک به ۲۰ هزار تن محصول با کاربرد هوش مصنوعی در پرورش جیرجیرک است. این مرکز در شهر لندن واقع در استان انتاریو کانادا قرار دارد، اما طراحی مدولار و توزیع جهانی جیرجیرک‌ها نشان می‌دهد این که فناوری به طور بالقوه می‌تواند در هر مکانی به کار گرفته شود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: hooshio.com