مجله هوش مصنوعی

آخرین اخبار و تکنولوژی های هوش مصنوعی را در اینجا بخوانید.

مجله هوش مصنوعی

آخرین اخبار و تکنولوژی های هوش مصنوعی را در اینجا بخوانید.

نگاهی به فعالیت‌های استارتاپ Freenome: درمان سرطان با هوش مصنوعی


درمان سرطان با هوش مصنوعی همواره یکی از رویاهای دور از دسترس و مشترک دانشمندان علم داده و بیوتکنولوژیست‌‌ها در قرن اخیر بوده است. اما به نظر‌ می‌رسد با پیشرفت‌‌‌ هوش مصنوعی در پزشکی و نیز با حمایت ‌‌‌‌سرمایه‌گذاران در استارتاپ‌‌‌‌های هوش مصنوعی، این رویا در حال تحقق باشد.

فرینوم یک شرکت حوزه بیوتکنولوژی است که محصولات غربالگری بیماری سرطان را به صورتی قابل دسترس و برای درمان پیشگیرانه سرطان تولید‌ می‌کند تا این دسته از بیماری‌‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند و کنترل گردند. چارلز رابرتز‌، گابریل اوته‌، رایلی انیس و مایکل اوت این شرکت را در سال ۲۰۱۴ در سانفرانسیسکو جنوبی‌، در ایالت کالیفرنیا راه‌اندازی کردند.

استارتاپ فرینوم تا امروز، یک پلتفرم هوش مصنوعی در درمان و پزشکی را توسعه داده که بیماری سرطان را در مراحل اولیه تشخیص‌ می‌دهد و به پزشکان کمک‌ می‌کند تا نسل بعدی درمان‌‌ها را دقیق‌تر طراحی کنند و ابزارها و روش‌های فعلی را بهینه‌سازی کنند. راهکار این مجموعه متمرکز بر آزمایش خون برای غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان و انتخاب درمان مناسب است. در حال حاضر، هدف این شرکت فراهم‌آوردن بستری برای درمان سرطان با هوش مصنوعی است. راهکارهای این شرکت بر کشف مجدد روش‌‌‌‌های مدیریت بیماری‌‌‌‌های خاص از طریق تشخیص و مداخله به‌موقع و سیستماتیک برای درمان این بیماری متمرکز است.

هوش مصنوعی به ریشه‌کن شدن سرطان کمک‌ می‌کند!

استارتاپ فرینوم که به صورت تخصصی با محوریت فناوری هوش مصنوعی فعالیت‌ می‌کند، از ابتدای تاسیس در سال ۲۰۱۴‌، چشم‌انداز روشنی داشته است و آن، ایجاد یک تیم میان‌رشته‌ای متشکل از متخصصان زیست‌شناسی محاسباتی و تکنیک‌‌‌‌های یادگیری ماشین‌ برای درمان سرطان با هوش مصنوعی بوده است. بنیانگذاران این مجموعه امیدوارند با استفاده از داده‌‌‌‌های موجود درباره نحوه بروز و پیشروی بیماری سرطان، روش‌‌‌‌های نوینی را برای مدیریت بیماران مبتلا به سرطان ارائه دهند و روند درمان این بیماری را متحول کنند؛ تا جایی که بیماران در همه جای دنیا به دانش و ابزار موردنیاز برای حفظ زندگی سالم، مجهز شوند و حتی یک روز، بیماری سرطان به طور کلی ریشه کن گردد.

این شرکت فرایندهای تازه‌ای از آزمایش‌‌‌‌های خون را توسعه‌ می‌دهد که توانایی تشخیص مراحل اولیه سرطان را دارند. این برنامه از یک پلتفرم چندگانه استفاده‌ می‌کند که از فناوری‌‌‌‌های مختلفی تشکیل شده است‌: فناوری‌هایی همچون یادگیری ماشینی که نمونه‌‌‌‌های مثبت آزمایش سرطان خون را برای آموزش خود دریافت‌ می‌کنند. سایر انواع هوش مصنوعی این سیستم‌عامل‌ می‌تواند DNA‌، RNA‌، پروتئین و سایر نشانگرهای زیستی در خون را برای تشخیص سرطان تجزیه‌تحلیل و بررسی کند.

هوش مصنوعی با تحلیل و بررسی هزاران نمونه مثبت آزمایش سرطان خون، خود را آموزش‌ می‌دهد و بعد از این مرحله،‌ می‌تواند تشخیص دهد که کدام الگوهای زیستی، نشان‌دهنده نوع سرطان و مسیرهای درمانی موثر است. آموزش روی نمونه‌‌‌‌های سالم نیز به هوش مصنوعی کمک‌ می‌کند تا ترکیب طبیعی نشانگرهای زیستی عاری از سلول و نوع عملکرد آن‌‌ها را بشناسد. دانشمندان حاضر در این مرکز پژوهشی، با استفاده از زیست‌شناسی مولکولی و یادگیری ماشین، به تشخیص سرطان و مشاهده آنچه به چشم عادی انسان‌‌ها قابل رویت نیست‌ می‌پردازند تا درمان سرطان با هوش مصنوعی را محقق کنند.


تیم‌‌‌‌های ‌‌‌‌تشکیل‌دهنده استارتاپ Freenome

در تیم فرینوم، سه مجموعه اصلی سهم اساسی در دستیابی به اهداف علمی پژوهشی و یافتن درمان سرطان با هوش مصنوعی دارند: تیم مهندسان هوش مصنوعی و فناوران، تیم دانشمندان بیولوژی و پزشکان و مجموعه بیمارانی که تجربه سرطان را داشته‌اند یا در حال مبارزه با سرطان هستند.

• تیم فناوران شامل برنامه‌نویسان‌، متخصصان یادگیری ماشین‌ و هوش مصنوعی در زیست‌شناسان محاسباتی هستند که مسئولیت انجام آزمایش‌‌‌‌های خون برای تشخیص زودهنگام سرطان را به عهده دارند. این تست‌‌ها توسط سیستم‌عامل چندمنظوره که ساخته فرینوم است، انجام‌ می‌گیرند.

• تیم دانشمندان بیولوژی و پزشکان شامل زیست‌شناسان مولکولی‌، پزشکان و متخصصان توالی‌یابی هستند که برای اطمینان از بالاترین کیفیت تحقیقات علمی و ایجاد زیرساخت‌‌‌‌های لازم برای تشخیص زودرس و درمان‌‌‌‌های دقیق سرطان در نسل بعدی‌، با هم همکاری‌ می‌کنند.

• مهم‌‌‌‌ترین بخش این همکاری، همه افراد و بیمارانی هستند که تحت تأثیر بیماری سرطان قرار گرفته‌‌‌اند. این گروه، تجربیات خود به عنوان بیمار را به دو تیم دیگر ارائه‌ می‌دهند.

شرکا و ‌‌‌‌سرمایه‌گذاران Freenome

شرکت فرینوم با شرکت‌‌‌‌های دارویی‌، سامانه‌‌‌‌های یکپارچه خدمات بهداشت و درمان و موسسات دانشگاهی همکاری‌ می‌کند تا از پلتفرم Multiomics خود برای رسیدگی به درمان سرطان با هوش مصنوعی و مهم‌‌‌‌ترین چالش‌‌‌‌های پیش رو استفاده کند. از زمان تأسیس فرینوم در سال ۲۰۱۴‌، پلتفرم Multiomics بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از طریق ‌‌‌‌سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های پیشرو در حوزه بهداشت و درمان و فناوری جذب کرده است.

شرکت فرینوم همچنین بودجه ۲۷۰ میلیون دلاری را در راستای توسعه سیستم جدید آزمایش خون Multiomics برای تشخیص زودهنگام سرطان ‌‌‌‌جمع‌آوری کرده است. این سرمایه ‌‌‌‌جمع‌آوری شده، به روند پژوهش‌‌‌‌های مربوط به اولین آزمایش خون شرکت فرینوم برای غربالگری سرطان روده بزرگ و تشخیص ضایعات پیش‌سرطانی سرعت‌ می‌بخشد و مسیر توسعه محصول را تسریع خواهد کرد.

فرینوم از پلتفرم منحصربه‌فرد خود که توصیف تومورهای سرطانی و وضعیت ایمنی بدن را به عهده دارد، برای ساخت نسل بعدی آزمایش‌‌‌‌های غربالگری خون در سرطان‌‌‌‌های مختلف کمک‌ می‌گیرد و در این روش، از پایه آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ نیز استفاده‌ می‌کند تا امید تازه‌ای به موضوع درمان سرطان با هوش مصنوعی ببخشد.

تأمین مالی شرکت فرینوم توسط ‌‌‌‌سرمایه‌گذار جدید این استارتاپ، Bain Capital Life Sciences و ‌‌‌‌سرمایه‌گذار فعلی آن، Perceptive Advisors انجام شد. در این میان، گروهی دیگر از ‌‌‌‌سرمایه‌گذاران نیز جدیدا به حمایت از شرکت فرینوم پیوسته‌‌‌اند. از جمله: Fidelity Management & Research Company، LLC، Janus Henderson Investors، Farallon Capital Management، Rock Springs Capital، Cormorant Asset Management، EcoR1 Capital، LLC، Catalio Capital Management که برای ‌‌‌‌جمع‌آوری سرمایه موردنظر و حمایت از طرح‌‌‌‌های پژوهشی و عملیاتی شرکت فرینوم به جمع ‌‌‌‌سرمایه‌گذاران این مجموعه پیوستند. ‌‌‌‌سرمایه‌گذاران فعلی فرینوم نیز که در تامین مالی پژوهش‌‌‌‌های این شرکت همکاری داشتند‌، عبارتند از: مدیریت سرمایه RA‌، وجوه و حساب‌‌‌‌های مشاوره شده توسط T. Rowe Price Associates، انجمن سرطان آمریکا Permanente Ventures‌، Novartis‌، Polaris Partners‌، Roche Venture Fund‌، Soleus Capital و بخش ۳۲.

مسیر ‌‌‌‌جمع‌آوری سرمایه شرکت Freenome

گابریل اوت‌، مدیرعامل شرکت فرینوم، درباره اختصاص سرمایه به این استارتاپ می‌گوید: «ما از داشتن حمایت مالی Bain Capital Life Science و Advistive Advisors به عنوان ‌‌‌‌سرمایه‌گذار اصلی بسیار خرسندیم و از همه ‌‌‌‌سرمایه‌گذاران جدید و فعلی به خاطر اعتماد مداوم آن‌‌ها به فرینوم قدردانی‌ می‌کنیم که ما را در مأموریت اصلی‌مان برای بهبود قابلیت دسترسی و پیگیری غربالگری سرطان همراهی‌ می‌کنند. با تلاش روزافزود و حمایت بی‌شائبه همراهان، ما هر روز به دنیایی نزدیک‌ می‌شویم که‌ می‌توان سرطان را زودتر یا حتی در مرحله پیش‌سرطانی تشخیص داد و در نهایت، از طریق درمان سرطان با هوش مصنوعی جان بسیاری از انسان‌‌ها را نجات داد.» مسیر جمع‌آوری سرمایه شرکت فرینوم را می‌‌توان این‌طور بازبینی کرد:

  • ۲۶ آگوست ۲۰۲۰ : شرکت فرینوم ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه ‌‌‌‌جمع‌آوری کرد.
  • ۲۴ جولای ۲۰۱۹ : شرکت فرینوم ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه به دست آورد.
  • ۲۸ آگوست ۲۰۱۷ : شرکت فرینوم ۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

جفری شوارتز‌، مدیرعامل Bain Capital Life Sciences می‌گوید: «رویکرد نوآورانه فرینوم در تشخیص زودهنگام سرطان و شروع درمان این بیماری در زمانی که قابل درمان است‌، پیشرفت‌‌‌‌های قابل توجه و متفاوت دانش پزشکی برای غربالگری بیماران و درمان سرطان با هوش مصنوعی را نشان‌ می‌دهد. توانایی این پلتفرم در تشخیص طیف وسیعی از انواع سرطان جذاب است و ما به ادامه کار با این شرکت و سهیم شدن در این موفقیت، امید بسیار زیادی داریم.»

این بودجه سرعت تلاش‌‌‌‌های فرینوم برای گسترش بستر خود و ایجاد نمونه کارهایی از آزمایش خون پیشرو در صنعت را برای چندین سرطان تسریع‌ می‌کند. پلتفرم این شرکت‌، با قابلیت توصیف تومور و عملکرد مربوط به سیستم ایمنی‌، یک فناوری آزمایش خون متمایز و جامع را برای تشخیص زودهنگام سرطان امکان‌پذیر‌ می‌کند. با استفاده از یک رویکرد جامع چندمنظوره (تجزیه‌وتحلیل مجموعه داده‌‌‌‌های بیولوژیکی بزرگ و پیچیده) پلتفرم فرینوم با استفاده از تکنیک‌‌‌‌های پیشرفته زیست‌شناسی محاسباتی و تکنیک‌‌‌‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، فناوری‌‌‌‌های استفاده از ژنومیک‌، ترانسکریپتومیک‌، متیلومیک و پروتئومیکس را ادغام‌ می‌کند تا چندین عملگر را برای تشخیص زودهنگام سرطان شناسایی کند.

دکتر الن هاکلهوون‌، مدیرعامل شرکت Perceptive Capital خاطرنشان کرد: «فرینوم در حالی که اولین محصول خود را از طریق آزمایش محوری راه‌اندازی کرده است‌، در یک نقطه انعطاف‌پذیر قرار دارد و ما آینده را مملو از فرصت‌های بیشمار برای گسترش فعالیت‌های حمایتی خود‌ می‌بینیم. آزمایش‌‌‌‌های غربالگری مبتنی بر انواع مختلف سرطان، پتانسیل‌های بسیار زیادی برای بهره‌برداری از فناوری‌های پیشرفته و بهبود غربالگری و پیشگیری و درمان سرطان با هوش مصنوعی دارد.»

مدیر مالی فرینوم، ویلیام کوئیرک‌ می‌گوید: «این بودجه با سرعت بخشیدن به انجام آزمایش‌های خون، به ما امکان‌ می‌دهد برنامه‌‌‌‌های تجاری خود را برای غربالگری سرطان روده بزرگ به سمت تصویب‌، بازپرداخت و تجاری‌سازی اجرا کنیم و درعین‌حال‌، سیستم آزمایش خون ما را نیز توسعه‌ می‌دهد. آزمایش‌‌‌‌های دیگر فرینوم برای غربالگری سرطان‌‌‌‌های دیگر نیز در راه است‌، و این شرکت قرار است از پتانسیل کامل پلتفرم جدید چندگانه خود به عنوان یک فناوری مخرب برای غربالگری سرطان استفاده کند.»
در حال حاضر کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی، روزبه‎روز در حال افزایش است. توسعه و ایجاد راهکارهای درمانی مبتنی بر تکنولوژی‌های برتر و هوش مصنوعی در سراسر دنیا بازاری پرتکاپو و فعال دارد و این موضوع به افزایش بهره‌وری اقتصادی کشورها از یک سو، و افزایش سودآوری سرمایه‌گذاران از سوی دیگر کمک می‌کند. فعالان حوزه فناوری هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و سرمایه‌گذارانی که به دنبال حمایت از ایده‌های خلاق در این حوزه‌ها هستند، می‌توانند فرصت‌های موجود در کشورمان ایران را نیز مدنظر قرار دهند و از چنین مدل‌های افزایش سرمایه و توسعه مراکز پژوهشی که در خارج از ایران به نتایج موفقیت‌آمیز دست یافته است، الگوبرداری کنند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد